Platon - Sokrates'in Savunması

Sokrates'in yazılı eseri yoktur bu nedenle onunla ilgili bilgileri öğrencisi Platon'un yazdıkları sayesinde elde ediyoruz. Kendisinden sonra gelen felsefecileri derinden etkilemiş hatta ahlak felsefesinin kurucusu kabul edilmiş. Bu unvanı hak ettiğini düşünüyorum çünkü kendi değerleri uğruna ölümü göze almış ve yargılanırken bile duygu sömürüsü yapmayıp erdemli davranmış.

Sokrates insanların her zaman hırstan, aç gözlülükten uzak olup olaylara karşı iyimser olmasını öğütlemiştir. İnsanlara parayla eğitim vermek yerine onlarla muhabbet ederek ve sorular sorarak düşünmelerini ve doğruları kendi kendilerine bulmalarını sağlamıştır.

Toplumda bu denli etkili olan filozof bazılarını rahatsız eder ve idamı istenir. Sokrates adil yargılanmayacağını bildiği ve ölümden korkmadığı için asla düşüncelerini saklamaz hatta sürgün etseler bile gittiği yerlerde konuşmaya devam edeceğini söyler. Elbette idam edilir. Ben kitabın sonunu söylemiş olmadım çünkü bu kitabın asıl amacı mahkemede kendisini savunan bir Sokrates göstermek. :)

Kitabın yarısı Sokrates'in savunmasından, geri kalanı ise Platon'un kendi kuramları ve devlet yöneticilerine verdiği öğütlerden oluşuyor. 

Dili oldukça sade, anlatıkları epey öğüt verici olan bu kitabı ben beğenerek bir günde okudum.

Yayınevi: Tutku
Sayfa Sayısı: 112
Türkçesi: Füsun Dikmen

Yorumlar

En çok okunanlar

Fyodor Dostoyevski - Timsah

Jack London - Yıldız Gezgini

How I Met Your Mother